ti kim phuc

Tags

deconstructivistische fotografie documentaire documentaire fotografie duurzame stad fiets Foam fotodok fotoicoon foto op muziek geluk gelukkige stad gesamtkunstwerk groen groepsportretten interpretatieruimte islam Joop Reijngoud Kadaffi laatste avondmaal lewis hine Linda Malherbe men at lunch montgomery napalmmeisje new york nick ut Oekraïne omar mukhtar paris hilton politiek opportunisme Rafal Milach Rotterdam slow journalism sociaal kapitaal sociale fotografie spelen met betekenis Sputnik sublieme schoonheid systemen ti kim phuc verhalen vloeibare systemen Wit-Rusland wolkenkrabbers Zwolle
 

Spelen met de betekenis van foto-iconen

Gisteravond zag ik op TV een interview met Martijn Kleppe over zijn promotieonderzoek naar het gebruik van iconische foto’s in de media. Vandaag ook een uitgebreid artikel daarover in de Volkskrant. Kleppe is vooral geïnteresseerd in wat een foto tot een icoon maakt en hoe fotoredacteuren (een beetje lui)  blijven pakken naar dezelfde beelden.
Ik zag ook de foto van het napalmmeisje in Vietnam voorbij komen op TV en bedacht me dat je pas een echt  fotoicoon bent als je ten prooi valt aan wat ik deconstructivistische fotokunst noem:  fotografen, kunstenaars en critici gaan die foto ontleden, spelen provocatief met de verhalen rond zo’n foto, stellen onze waarneming ter discussie en voegen er nieuwe betekenislagen aan toe. Het napalmmeisje is daar een sterk voorbeeld van. Kijk nog eens naar de foto hiernaast. Ik durf te wedden dat de lezer die ‘m alleen uit de ooghoek zag denkt dat het de foto van het napalmmeisje is.  En daar begint dus het spel met onze waarneming en betekenisgeving. (meer…)

27 februari 2013
0 reacties