20 maart 2011

Door Frans Soeterbroek

Reacties

0 reacties

Zeg het voort

Het parfum van Erik Kessels

Ik ben een fan van Erik Kessels die met zijn maatje Hans Aarsman in staat is de schoonheid achter de alledaagse kiekjes te zien en dat over te brengen. Zijn motto : ‘mensen laten beelden langs zich glijden, ze kijken niet meer’. Zo is het maar  net. Kessels heeft een mooie serie boekjes gemaakt ‘ in almost every picture’, waarin hij zijn veelal op rommelmarkten gevonden foto’s presenteert en van scherp commentaar voorziet. Fraai voorbeeld uit deze serie: de foto’s van Ria van Dijck uit Tilburg die elk jaar in de schietent op de kermis een foto schoot. Mooie filosofische vraag: wie is hier nu de fotograaf?
Ik heb ook nog een prachtig boekje van Erik waarin hij een ode brengt aan mislukte foto’s uit het analoge tijdperk die bij afdrukcentrales zijn blijven liggen omdat de fotograaf ze niet wilde hebben. Veel prachtige kunstwerkjes van foto’s die door elkaar lopen omdat het rolletje bleef hangen.  Foto’s die er dus straks niet meer zijn omdat er in het digitale tijdperk geen rolletjes zijn die blijven hangen en ‘mislukte’ foto’s gewoon gelijk worden gewist. Dat soort werk dus maakt Erik Kessels.
Kijk eens naar de documentaire ‘de Kijk van Kessels’ van Simone de Vries die recent weer eens op TV is uitgezonden.  Blader  in de winkel in zijn boekjes of lees de rubriek ‘de keuze van Kessels’ in Vrij Nederland. Dan zul je vast ook besmet worden door zijn manier van kijken. Of, zoals ook met je kan gebeuren: je irriteert je aan deze man die goede sier maakt met foto’s van anderen. Onberoerd laat zijn werk je niet.

Op 16 maart jongstleden gaf hij een lezing in boekhandel Selexyz Broese in Utrecht ter ere van de boekenweek. Hij vertelde daar zowel over zijn reclamewerk (met zijn bureau Kessels Kramer) als over zijn speelse fotografieprojecten. Hij presenteerde er ook een nieuw boekje “Good Luck” dat hij voor de boekenweek had gemaakt, wederom uit gevonden foto’s samengesteld. En dit keer waren er twee nieuwigheden aan toegevoegd. Christine Otten had een mooi verhaal levensverhaal bij verzonnen en er was ook nog een speciaal parfum bij het boekje gemaakt dat de sfeer van foto’s en verhaal ook via je neusgaten binnen zou brengen. Gevonden kiekjes voorzien van een literair verhaal en een geur, what’s next?  Als je snel bent kun je ‘Good Luck’  nog wel kopen. Het kost (zonder parfum!) maar 7 euro.

 

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*