Agnieszka Rayss

Tags

deconstructivistische fotografie documentaire documentaire fotografie duurzame stad fiets Foam fotodok fotoicoon foto op muziek geluk gelukkige stad gesamtkunstwerk groen groepsportretten interpretatieruimte islam Joop Reijngoud Kadaffi laatste avondmaal lewis hine Linda Malherbe men at lunch montgomery napalmmeisje new york nick ut Oekraïne omar mukhtar paris hilton politiek opportunisme Rafal Milach Rotterdam slow journalism sociaal kapitaal sociale fotografie spelen met betekenis Sputnik sublieme schoonheid systemen ti kim phuc verhalen vloeibare systemen Wit-Rusland wolkenkrabbers Zwolle
 

Spelen met propaganda in de fotografie

Vorige week was ik in Utrecht bij het nieuwe onderkomen van Fotodok, centrum voor documentaire fotografie. De openingstentoonstelling laat het werk zien van het Oost-Europese fotocollectief Sputnik met prachtige fotografie uit onder meer Oekraine en Wit Rusland. Femen Merel Bem schreef daar deze recensie over in de Volkskrant. Vooral de serie portretten van de actievoersters van Femen in hun eigen huis in Oekraïne gefotografeerd door Agnieszka Rayss is van grote schoonheid. Verstilde en dromerige beelden als contrast met de actiebeelden die we van hen uit de media kennen. En hoewel de foto’s gemaakt zijn voor de recente omwenteling in hun land, lijkt het alsof de vrouwen even thuis tot bezinning moeten komen om zich in te stellen op de nieuwe situatie. Inmiddels staan ze alweer op de barricaden en zetten hun ‘sextremisme’ in tegen de invloed van Poetin in Oekraïne.

Een andere fraaie serie is ’the winners’ van Rafal Milach. Het is een kritische blik op hoe competities als propagandamiddel worden gebruikt in dictatuur Wit-Rusland. Ik sprak de fotograaf die zelf aanwezig was. Hij vertelde tot mijn verrassing dat deze serie was gemaakt met een pasje en aanbeveling van de KGB  op zak. Hoe zit dat?

(meer…)

14 maart 2014
0 reacties
, , , , ,