nick ut

Tags

afhanistan Agnieszka Rayss Allan Sekula antiphotojournalism Breda Photo crowdfunding deconstructivistische fotografie documentaire fotografie duurzame stad Edmund Burke edward burtynsky fiets Foam fotodok fotoicoon fotojournalistiek geluk gelukkige stad gevonden foto's good luck groen hexnut interpretatieruimte Lady Gaga montgomery napalmmeisje nick ut Oekraïne paris hilton Paul Fusco Pinar Yolacan Rafal Milach raymond rutting rob hornstra simon norfolk slow journalism sochi sociaal kapitaal sociale fotografie spelen met betekenis Sputnik sublieme schoonheid ti kim phuc Turkse fotografie Wit-Rusland
 

Spelen met de betekenis van foto-iconen

Gisteravond zag ik op TV een interview met Martijn Kleppe over zijn promotieonderzoek naar het gebruik van iconische foto’s in de media. Vandaag ook een uitgebreid artikel daarover in de Volkskrant. Kleppe is vooral geïnteresseerd in wat een foto tot een icoon maakt en hoe fotoredacteuren (een beetje lui)  blijven pakken naar dezelfde beelden.
Ik zag ook de foto van het napalmmeisje in Vietnam voorbij komen op TV en bedacht me dat je pas een echt  fotoicoon bent als je ten prooi valt aan wat ik deconstructivistische fotokunst noem:  fotografen, kunstenaars en critici gaan die foto ontleden, spelen provocatief met de verhalen rond zo’n foto, stellen onze waarneming ter discussie en voegen er nieuwe betekenislagen aan toe. Het napalmmeisje is daar een sterk voorbeeld van. Kijk nog eens naar de foto hiernaast. Ik durf te wedden dat de lezer die ‘m alleen uit de ooghoek zag denkt dat het de foto van het napalmmeisje is.  En daar begint dus het spel met onze waarneming en betekenisgeving. (meer…)

27 februari 2013
0 reacties