fotoicoon

Tags

afhanistan Allan Sekula antiphotojournalism Ara Güller Blurb Breda Photo crowdfunding Duane Michals Edmund Burke edward burtynsky Ellen Kooij erik kessels Foam fotoicoon fotojournalistiek geluk gevonden foto's geënsceneerde fotografie good luck Gothics Hans Aarsman hexnut interpretatieruimte jaap Scheeren John Burke Joost van van den Broek JR kadir van lohuizen Lady Gaga Marloes Krijnen Paul Fusco Pinar Yolacan raymond rutting rob hornstra Rommert Boonstra Sidney Sherman simon norfolk slow journalism sochi sociale fotografie sublieme schoonheid susan meiselas Teun Hocks Turkse fotografie Vic Munoz
 

Spelen met de betekenis van foto-iconen

Gisteravond zag ik op TV een interview met Martijn Kleppe over zijn promotieonderzoek naar het gebruik van iconische foto’s in de media. Vandaag ook een uitgebreid artikel daarover in de Volkskrant. Kleppe is vooral geïnteresseerd in wat een foto tot een icoon maakt en hoe fotoredacteuren (een beetje lui)  blijven pakken naar dezelfde beelden.
Ik zag ook de foto van het napalmmeisje in Vietnam voorbij komen op TV en bedacht me dat je pas een echt  fotoicoon bent als je ten prooi valt aan wat ik deconstructivistische fotokunst noem:  fotografen, kunstenaars en critici gaan die foto ontleden, spelen provocatief met de verhalen rond zo’n foto, stellen onze waarneming ter discussie en voegen er nieuwe betekenislagen aan toe. Het napalmmeisje is daar een sterk voorbeeld van. Kijk nog eens naar de foto hiernaast. Ik durf te wedden dat de lezer die ‘m alleen uit de ooghoek zag denkt dat het de foto van het napalmmeisje is.  En daar begint dus het spel met onze waarneming en betekenisgeving. (meer…)

27 februari 2013
0 reacties
 

het ontrafelen van een iconische foto

Afgelopen vrijdag zag ik op het documentairefestival IDFA de Ierse documentaire ‘men at lunch’ waarin de iconische foto uit 1932 van mannen die hoog in de lucht op een stalen balk zitten te lunchen wordt ontleed. Kun je een boeiende film maken over een enkele foto? Ja dus. Het is een heel fraaie documentaire voor wie van documentaire fotografie en van de sociale geschiedenis van de stad houdt. (meer…)

27 november 2012
0 reacties